Het incidentenproces: haal er meer uit!
We zien allemaal wel in dat het belangrijk is om incidenten te signaleren, te melden en af te handelen, maar oei, wat gaat het vaak moeizaam en wat moet je er als leidinggevende en/of...
30-06-12Gedragsverandering: een ABC-tje (deel 1)
Het invoeren van een kwaliteitsmanagement systeem of veiligheidsmanagement systeem is meer dan het implementeren van een aantal procedures en protocollen. Om kwaliteit en veiligheid echt goed van de...
01-06-12Competentieontwikkeling en kwaliteitsmanagement gaan hand...
Binnen de wereld van de zorg en welzijn is er een tendens gaande om vraaggerichter en klantgerichter te werken. Het accent in het werken verschuift hiermee van inspanningen en intenties naar sturen...
30-03-12Stimuleer het kwaliteitsdenken
Veel kwaliteitsfunctionarissen binnen gecertifieerde organisaties worstelen met de vraag hoe ‘kwaliteit’ meer kan gaan leven bij het management en de medewerkers. De ervaring is dat bijna niemand...
30-09-11Veiligheidsmanagement en risicomanagement: hou het simpel!
Zowel de laatste generatie HKZ schema’s als de norm ‘ISO voor de Zorg’ vereisen een risico-inventarisatie op procesniveau. Veel organisaties worstelen met deze eis. Maar wellicht ontstaat juist door...
30-09-11Opvallende resultaten MTO's
Zoals u wellicht weet voert Walvis regelmatig onderzoeken uit naar de waardering en beleving van medewerkers binnen organisaties. Die onderzoeken leveren onze opdrachtgevers en ons zelf een schat aan...
30-09-11Thema gericht auditen
Misschien bent u op zoek naar een nieuwe invalshoek voor het uitvoeren van interne audits. Het auditen van een specifiek thema kan heel zinvol zijn. Denk bijvoorbeeld aan het toetsen van een...
01-07-11